"Cakap sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang"(Saidina Ali)

Nuffnang

Sunday, August 21, 2011

Hadis 40 Imam Nawawi - Hadis 23 - Kebersihan dan Iman




HADIS 23

Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: "Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjualdirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya."

(Riwayat Muslim no.223 dan al-Tirmizi no.3517)




On the authority of Abu Malik al-Harith bin 'Asim al-Ash'ari, radiyallahu 'anhu, who said: The Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, said:

"Purification is half of iman (faith). Saying 'Al-Hamdulillah' (Praise be to Allah) fills the scales. Saying 'Subhanallah wa al-Hamdulillahi' (Exhalted be Allah and Praise be to Allah) fills the space between the heavens and the earth. Salah (prayer) is a light. Sadaqah (charity) is a proof. Sabr (patience) is a shining glory. The Qur'an is an argument either for you or against you. Everybody goes out in the morning and sell themselves, thereby setting themselves free or destroying themselves."

[Muslim]


Pelajaran yang terdapat dalam hadits /  الفوائد من الحديث :

1.     Iman merupakan ucapan dan perbuatan, bertambah dengan amal shalih dan keta’atan dan berkurang dengan maksiat dan dosa.

2.     Amal perbuatan akan ditimbang pada hari kiamat dan ia memiliki beratnya.

3.     Bersuci merupakan syarat sahnya ibadah, kerana itu harus diambil perhatian.

4.     Menjaga solat akan mendatangkan petunjuk dan memperbaiki diri seorang muslim terhadap manusia, membezakannya dengan akhlaknya dan perilakunya, kewara’annya dan ketakwaannya.

5.     Seruan untuk berinfaq pada jalan-jalan kebaikan dan bersegera melakukannya dimana hal tersebut merupakan pertanda benarnya keimanan.

6.     Anjuran untuk bersabar tatkala mengalami musibah, khususnya apa yang dialami seorang muslim karena perbuatan amar ma’ruf nahi munkar.

7.     Semangat membaca Al Quran dengan pemahaman dan mentadabburi (merenungkan) maknanya, mengamalkan kandungan-kandungannya kerana hal tersebut dapat memberi syafaat bagi seorang hamba pada hari kiamat.

8.       Seorang muslim harus menggunakan waktunya dan umurnya dalam ketaatan kepada Allah ta’ala serta tidak mengabaikannya kerana kesibukan lainnya.

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Nuffnang