Hadis 40 Imam Nawawi - Hadis 35 - Dengki Memakan Kebaikan

Friday, September 23, 2011







Hadis 35

Daripada Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Maksudnya: “Janganlah saling mendenki, saling menipu, saling membenci, saling membelakangi dan janganlah sebahagian kamu membeli barang yang telah dibeli oleh orang lain. Jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang Muslim adalah saudara bagi muslim yang lain. Dia tidak patut menzalimi, membohongi, dan merendahkannya. Takwa itu di sini (beliau menunjukkan dadanya tiga kali). Cukuplah seseorang  dikatakan buruk jika sampai menghina saudaranya sesama setiap Muslim adalah haram bagi Muslim yang lain.”

(Riwayat Ahmad no. 7713 dan Muslim no. 2563)

Hadisth 35

Abu Hurairah, radiyallahu 'anhu, reported that the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, said:

"Do not be envious of one another; do not artificially inflate prices against one another; do not hate one another; do not shun one another; and do not undercut one another in business transactions; and be as fellow-brothers and servants of Allah.

A Muslim is the brother of a Muslim. He neither oppresses him nor humiliates him nor looks down upon him. Piety is here - and he pointed to his chest three times. It is evil enough for a Muslim to hold his brother Muslim in contempt. All things of a Muslim are inviolable for another Muslim: his blood, his property and his honour." [Muslim]

Pengajaran hadis:

1.     Larangan untuk saling dengki. Terdapat sebuah hadis lain menyebut: “Jauhilah olehmu sekalian sifat dengki, kerana dengki itu memakan segala kebaikan seperti api memakan kayu.”

2.     Larangan untuk berbuat keji dan menipu dalam urusan jual beli.

3.     Larangan membeli barang yang telah dibeli oleh orang lain. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak menjual seorang lelaki atas penjualan saudaranya dan tidak meminang atas peminangan saudaranya kecuali jika ia izin kepadanya.” (Riwayat Ibn Umar)

4.     Larangan menghina sesama Muslim kerana sifat angkuh dan sombong. Sifat ini akan melenyapkan perasaan kasih sayang sesama Islam. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman. Dan tidak dikatakan kamu beriman sehingga kamu berkasih-kasihan. Mahukan aku tunjukkan kepada kamu satu perkara yang apabila kamu perbuat akan dia nescaya kamu berkasih-kasih? Iaitulah sebarkan salam di antara kamu.” (Riwayat Muslim no. 54)

5.     Diharamkan untuk memutuskan hubungan terhadap muslim. Sebaliknya harus dijaga persaudaraan dan hak-haknya karena Allah Ta’ala.

6.     Seorang ulama tasawuf, al-Razi (Yahya bin Mu’ adh) berkata: “Hendaklah engkau pelihara tiga perkara yang menjadi habuan orang Mukmin, iaitu:
Pertama : Jika engkau tidak dapat memberi manfaat kepadanya, maka janganlah engkau menyusahkan dia.
Kedua: Jika engkau tidak mahu menyukakan dia, maka janganlah engkau mendukakan dia.
Ketiga: Jika engkau tidak mahu memuji dia maka janganlah engkau mencela dia.”

7.     Islam bukan hanya aqidah dan ibadah saja, tetapi juga didalamnya terdapat urusan akhlak dan muamalah.

8.     Hati merupakan sumber rasa takut kepada Allah Ta’ala.

9.     Taqwa merupakan barometer keutamaan dan timbangan seseorang.

10.     Islam memerangi semua akhlak tercela karena hal tersebut berpengaruh negatif dalam masyarakat Islam.

0 comments:

Post a Comment