"Cakap sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang"(Saidina Ali)

Nuffnang

Saturday, December 04, 2010

Istidraj


Assalamualaikum Warahmatullah.


Di sini saya cuba mengulas dan membincangkan mengenai istidraj secara ringkas agar sahabat-sahabat sekalian boleh memahaminya. Dengan memahami istidraj ini maka secara tidak langsung saudara/i dapat memahami maksud rahmat dan nikmat yang diberikan oleh Allah Taala kepada manusia. InsyaAllah.


Istidraj (pada bahasa) adalah menipu dan merendah-rendahkannya.
Istidraj (pada istilah) adalah pemberian nikmat dari Allah Taala kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Allah Taala memberikan dan menambah nikmatNya supaya seseorang manusia itu terus alpa dan leka dengan segala nikmat-nikmat yang diperolehinya setiap kali mereka membuat kesalahan dan dosa.


Sabda Rasullulah S.A.W bermaksud:
Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka) maka ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah S.W.T.
(Riwayat at-Tabrani, Ahmad dan al-Baihaqi).


Manusia yang selalu lupa daratan dan berbuat maksiat akan tetapi mereka merasakan Allah Taala terus menyayangi mereka lagi dengan pemberian nikmat-nikmat kepada mereka. Mereka memandang hina kepada orang-orang yang beramal soleh akan tetapi tidak diberikan nikmat sepertimana dia perolehi. Mereka lupa untuk bertaubat dan bersyukur serta tidak mengerjakan amal soleh.


Firman Allah Taala bermaksud:
Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, nanti Kami akan menarik mereka dengan beransur-ansur (ke arah kebinasaan) dengan cara yang tidak mereka ketahui.
(Surah al-Araaf: ayat 182).


Istidraj adalah perkara di luar kebiasaan adat yang berlaku kepada orang fasik dan orang kafir sebagai tipu daya kepada mereka. Ini akan menambahkan kejahilan dan keangkuhan mereka sehingga balasan Allah Taala datang menimpa mereka dalam keadaan mereka lupa dan lalai.


Firman Allah Taala bermaksud:
Tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka maka Kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong maka ketika itu mereka terdiam berputus asa. Maka orang-orang yang zalim itu dimusnahkan sampai ke akar-akarnya. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
(Surah al-Anaam: ayat 44 dan 45).


Bertaubat dan bersyukurlah di atas segala rahmat dan nikmat yang diberikan oleh Allah Taala kepada kita. Terlalu banyak bosa dan rahmat yang diberikanNya kepada kita.


Firman Allah Taala bermaksud:
Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung.
(Surah an-Nuur: ayat31).


Firman Allah Taala bermaksud:
Dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu mengkufuri (nikmat) Ku.
(Surah al-Baqarah: ayat 152).


Sebagai orang yang beriman kita dikehendaki sentiasa bertaubat dan bersyukur di atas segala rahmat dan pemberianNya. Kita hanyalah seorang hamba Allah Taala yang amat-amat lemah. Sesungguhnya orang-orang beriman sentiasa diuji dengan pelbagai dugaan dari Allah Taala. Semoga kita tabah menghadapinya. Adapun mereka yang kaya raya akan tetapi sentiasa bersyukur dan melakukan amal soleh seperti yang dituntut oleh agama maka mereka itulah yang terlebih baik.


Segala kesalahan dan kecacatan dari penulisan saya ini harap dapat diperbetulkan segera oleh sahabat-sahabat sekalian.


Wallahualam…


dipetik daripada :


buluh, moderator agama iluvislam

Friday, December 03, 2010

Outlandish - Aicha


"Aicha"

[Verse 1]
So sweet, so beautiful
Everyday like a queen on her throne
Don't nobody knows how she feels
Aicha, Lady one day it will be real

She moves, she moves like a breeze
I swear I can't get her out of my dreams
To have her shining right here by my side
I'd sacrifice all them tears in my eyes

[Chorus:]
Aicha Aicha - passing me by (there she goes again)
Aicha Aicha - my my my (is it really real)
Aicha Aicha - smile for me now
Aicha Aicha - in my life

[Verse 2]
She holds her child to her heart
Makes her feel like she is blessed from above
Falls asleep underneath her sweet tears
Her lullaby fades away with his fears

[1/2 Chorus]

[Bridge]
She needs somebody to lean on
Someone body, mind & soul
To take her hand, to take her world
And show her the time of her life, so true
Throw the pain away for good
No more contemplating boo

[Verse 3]
Lord knows the way she feels
Everyday in his name she begins
To have her shining right right here by my side
I'd sacrifice all them tears in my eyes
Aicha Aicha - ecoute moi

[Chorus]

Wednesday, December 01, 2010

SMS nista....


Baca sampai habis dan ambil iktibar daripadanya....

1. Salam. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…

2. Trima kasih krn mnerima sy. Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt, tp demi Allah, sy cuba buat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau.. jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. awak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq.. i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer.. awk sayang sape ek? Sape saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..mcm x special plk diri sy utk awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni. Pggl syg.. bole ke? Awk pggl sy bi ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan.. just panggilan je..thanks syg.. love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk syg ni mcm x prcaya bi je. Yela, bi just tanya syg pkai apa je kan .. tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat syg ni... .hihihi..

8. Yang bi nak syg tau, sayanglah segalanya utk bi, syg la pmberi semangat utk bi... yang... ..bi harap bi ngan syg xde rahsia lagi ek.. jgn risau..inikan membuktikan bi caring.. so jgn risau..k..yeye. . bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..papai.. mmuahh!

9. Syg..da lama kite msg, leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq yunk! i love u.... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg.. abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm hubungan..la iqra hafiddin..hehe. . sikit sikit je..kih3..

11. Hi syg, watpe 2? Nk ckp sket.. nape syg bwk satu battalion nak jumpa abg?... syg x caye kat abg eh.. huhu..

12. Syg..kite jumpe k?..abg suka syg pakai tudung yg abg beli tu..cam wardina lak..bkn syg x cntk.. just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je.. nnt jumpa nnt syg bwk sorg dah la k..

13. Syg..abg sory ngan apa jd td.. abg trsentuh jari syg td.. Tol gak ckp syg eh, trsentuh xpe..TER.. hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat syg..

14. Thanks jumpa td, syg cntk la.. Ololo..abg romantik sket pun salah ke? Ske abg romantik ek? Hehe.. Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho.. tgk td kwn syg cam ske kat kwn abg je.. senang la kita jumpa pasni.. tgk..Allah memberkati hubungan kite.. syg solat dah ke? Doakan abg skali ek..miss u..

15. syg..just nk tanya.. syg cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh? 50% je... huhu..yang. . just nk tanya..rambut syg panjang x? just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek.. yg abg bg kat syg tu.. syg..bg la gmbr syg special untuk abg yg pakai tudung td 2.. Cntk nye syg..gambar ni nak wat wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. syg cintakan abg berapa percent? Sepenuh hati Thanks syg..love u too.. abg janji, abg akan jaga syg baik2 dan xkan tinggalkan syg...

18. Syg..da lame kita couple kan.. xkan abg pegang tgn pun nak marah.. Syg kan milik abg.. Thank 4 being understanding. .

19. Syg kata Syg cintakan abg sepenuh hati.. kalu gitu..apa buktinya Syg cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG SEBENAR...

****************************************************************
20. huh!... syg mengndung? tahu kat ne... cube check balik dgn doktor... xkan sekali buat dah mengandung, check balik k..

21. huh! btol la syg mengndung ni?? syg, utk kebaikan kita berdua, lebih baik syg gugurkan kandungan tu.. gugurkan k..

22. Nape plak xnak? xberdosa la klu bunuh benda yang masing xbernyawa.....gugurkan jelah!!! jgn buat masalah bleh x!!

23. xsakitlah!!! nape manje sangat ni! xkan bnda mudah cam tu pun xbleh buat..

24. sori syg, abg xbleh temankan syg ke klinik tu, abg malu klu terserempak dgn family or member, malu la abg klu diorg nmpak abg bwk syg dgn perut syg yg besar tu..

25. Ape!! RM 5,000?? kau yg mengandung... kau cari sendiri la duit nak gugurkan anak tu.. bukan masalah aku.. lantak kau la... bukan masalah aku jgak keluarga kau pulau kau.. kau tu yg bodoh!! kau ingat kau tu cantik sgt?? aku dah xingin kat kau!! pergi mmpos!

26. jgn kol n msg lg bleh x?!.. aku sbuk.. xde masa nk layan kau!...

27.(terputus hubungan)
- wanita itu mati akibat kegagalan proses penguguran..
- si lelaki mencari mangsa baru..
- dan kejadian terus berulang..

ITULAH KEBANYAKAN YANG TERJADI DI DUNIA KITA INI...

Nuffnang